Hjemmelavet kokosyoghurt

Kokosyoghurt

Noget af det vi savner allermest er yoghurt. Ikke den meget sure slags men den runde, bløde og lidt fede. Derfor har vi nu eksperimenteret med at lave hjemmelavet yoghurt af vegetabilsk mælk. 

Det bedste resultat er helt sikkert kokosyoghurt. Det smager super dejligt og har den runde smag, vi har savnet. Som et biprodukt af yoghurtfremstillingen kommer også, det vi kalder kokos-kærnemælk, så faktisk er dette en opskrift på både kokosyoghurt og kokoskærnemælk.

De forskellige typer kokosmælk kan give forskellige resultater. Vi har fx prøvet med et ret dyrt og økologisk mærke, som ikke fungerede. Yoghurten stivnede i stedet for at blive cremet. Det bedste resultat har vi fået ved at bruge et ganske almindeligt mærke fra SuperBrugsen, som er UDEN fortykningsmiddel, guargum eller hvad de nu kalder det.

Det skal tilføjes, at hvis du ønsker en cremet ensartet kokosyoghurt, kan vi varmt anbefale den økologiske fra Santa Maria. Den giver dog ikke “kærnemælk”.

For at lave kokosyoghurt skal der blot bruges: kokosmælk, probiotic (mælkesyrebakterier), et stort glas med låg og en ovn med lyset tændt.

Når først du har lavet en portion yoghurt, kan du undvære probiotic og bare gemme lidt af den færdige yoghurt/kærnemælk som “starter” til næste portion.

Hvis du kan få fat i andre former for yoghurtstartere eller mælkesyrebakterier kan de helt sikkert også bruges, men denne opskrift er lavet med NDS Probiotic Classic nr. 10, som kan købes i alle helsekostbutikker. Probiotic er i øvrigt super godt for tarmen, så du kan med fordel bruge det som kosttilskud, og det er naturligvis mælke og laktosefrit.

Hjemmelavet kokosyoghurt

Antal 1 portion

Ingredienser
  

  • 1 dåse/400 g kokosmælk uden fortykningsmiddel eller den økologiske fra Santa Maria
  • 1 tsk. Probiotic Classic 10
  • Et stort glas med låg (6 dl – 10 dl)
  • en ovn med lys

Sådan gør du
 

  • Tænd for din ovn men kun for lyset. Yoghurten skal stå og syrne ved ca. 40 °C, og det svarer nogenlunde til en ovn med lyset tændt. Husk at yoghurten skal stå i ovnen i min. 10-12 timer! Hvis du skal bruge ovnen i mens, kan du bare tage glasset ud og dække det til, evt. sætte det under dynen, indtil ovnen igen er klar og på ca. 40 °C.
  • Vask glasset omhyggeligt og skold det med kogende vand.
  • Ryst dåsen med kokosmælk så den bliver jævn og hæld den på glasset.
  • Pisk probioticpulveret i, sæt låget på glasset og stil det i ovnen med lyset tændt i 10-12 timer.
  • Kokosmælken vil nok skille sig i to lag, men det gør intet. Efter 10-12 timer smages yoghurten til. Ønskes den mere sur, så lad den stå nogle timer mere i ovnen.
  • Når du synes den er god stilles den i køleskabet. Her vil den også skille sig i to lag. Efter et par timer er yoghurten klar.
  • Vi gør det, at vi tager det tykke lag øverst fra og bruger som yoghurt, og det nederste lag rører vi  sammen og bruger som "kærnemælk".
  • En lille portion af kærnemælken tager vi fra og bruger som "starter" til næste portion i stedet for probiotic, hvilket giver en endnu bedre smag.
  • For at lave næste portion pisker du "starter" portionen i den nye kokosmælk og gentager fremgangsmåden dog UDEN probiotic!
  • Kokosyoghurt og kærnemælk opbevares i køleskab og kan holde sig i flere dage.


25 thoughts on “Hjemmelavet kokosyoghurt”

  • Hejsa,

    Jeg vil lige høre om I har fundet et alternativ til NDS 9, i forhold til at I skriver den ikke er så god mere.
    Min umiddelbare søgning viste også at jeg skal give 3-450 kr. for NDS 9, og jeg vil da godt lige høre om I kender til et billigere alternativ, eller om det bare er nogle meget høje priser jeg har fundet?

    mvh
    Rasmus

    • Hej Rasmus
      Nej jeg har faktisk ikke prøvet med en ny probiotika, men hvis jeg skulle, ville jeg vælge Symbioflor. Den er også noget billigere. Jeg fandt 60 kapsler til 73 kr. Hvis du prøver, må du meget gerne give en tilbagemelding :-)
      Kh. GFS

  • Kan man bruge NDS nr 7 eller er drt det samme? Har lige købt drt til formålet og blev af helsekostbutikken anbefaket at bruge det. Tror jeg vil give mig i kast med det anyways ;) mvh EA

  • Hej
    Kan man bruge kapslerne fra udos choice i stedet for dem i anbefaler til kokosyoghurt.

    • Hej Linda. Det vil jeg tro. Jeg kender ikke produktet, men da det består af mælkesyrebakterier, er det sikkert fint. Skriv meget gerne tilbage, hvis det fungerer :-) Kh. GFS

  • Jeg har nu prøvet 5 gange med forskellige typer kokosmælk uden held. Ikke engang den fra santa Maria eller to forskellige uden fortykningsmiddel lykkes. Jeg brugte Maxiflor.

    • Hej Lone.
      Det lyder underligt…hvad sker der med kokosmælken? Jeg kender ikke Maxiflor, men det kan jo være, at den type ikke egner sig af en eller anden grund..?
      Hvis du har lyst, kan du prøve at anskaffe dig mælke-kefir svampe. De kan sagtens bruges både i kokosmælk og sojamælk og det blir lækkert :-)

      • Hej igen.

        Tusind tak for svaret :-)

        Jeg fandt ud af, at vores ovn kun bliver 30 grader, når den står med lyset tændt – så det er årsagen til at det ikke virkede.

        Nu har jeg lavet første forsøg i vores varmeskab, hvor der bliver 40 grader øverst. Efter 1,5 døgn var der næsten kun vand tilbage og kokosmælken var ikke blevet tykkere.

        Jeg bruger glas med patentlåg i ovnen og en skål i varmeskabet – da jeg ikke har så lave glas.

        I alle tilfælde skiller mælken bare ad, og den øverste del er lige så tynd mælk som i starten.

        Jeg har bestilt en kefir-starter. Skal jeg så helt droppe pro-biotikaen?

        Mvh, Lone

        • Har du prøvet at tage det øverste lag fra og sætte det i køleskab? Det plejer at tykne det… Hvis du bruger kefir-svampe, er det ikke nødvendigt at bruge probiotika, men jeg ved der er nogle, som bruger begge dele. Men prøv uden til at starte med :)

          • Hej igen. Tusind tak for det hurtige svar. Jeg har prøvet at sætte det i køleskab. Det gjorde ikke den store forskel. I aften prøver jeg igen – men denne gang ved lidt højere varmegrader i ovnen samt med mere end en kapsel probiotika.

            Det kunne være dejligt, hvis det lykkes at få den tykke og lækre youghurt som du taler om :-)

            Hvis det heller ikke lykkes prøver jeg en anden probiotika og kefiren :-)

  • Det lyder lækkert :)
    Hvor længe kan det holde sig i køleskabet – her tænker jeg især på den del af kærnemælken, som gemmes til næste portion?

  • Hej:)
    Tak for opskrift.

    Kan jeg bruge NDS probiotic I.L.D 10??

    Jeg ved ikke hvad forskellen på den og Classic er?

    Kh. Malene

  • Jeg vil lige tilføje at på denne måde kan man virkelig se hvad der virker af probiotika og hvad der ikke virker også for vores tarme. Min erfaring er at udos choice og NDS er det bedste.

  • Kære Glutenfri Start
    Hvor meget af “kærnemælken# skal jeg bruge som starter til næste portion?
    På forhånd tak fra Isabel

  • Rører man i det når man skal smage det efter det har stået i ovnen, og igen når det har stået i køleskabet?

    • Det er bedst ikke at røre for meget rundt. Yoghurten skilles i den cremede del og en slags valle, som du kan bruge til at lave næste portion af. Så derfor er det bedst at undgå at blande. Mvh. GFS

  • Hej ,
    Jeg har lige fermenteret kokosyougurt i yougurtmaskine i 24 Tim. Men på toppen er der nu et slags ‘skind’ hvoraf noget er rødligt, hmmm….kan I hjælpe mig med at opklare hvad der evt er gået galt, og har I nogen ide om hvad det er for noget, evt nogle uønskede bakterier? Ville gerne sende et foto til jer, men det lader sig vist ikke gære her:)
    Tak og Vh
    Stine

    • Hej Stine
      Det er ikke til at sige, hvad det kan være. Måske har den stået for længe i maskinen…?
      Ligesom med surdej, er det en levende organisme, som har sit eget liv :)
      Hvordan lugter den? Er den blevet tyk? Hvis den ikke lugter dårligt, kan du sagtens spise den.
      Husk at skolde glas m.m. inden du laver næste portion og prøv evt med kortere tid.
      Kh. GFS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *